Komentované stanovy OHA
I. Základní ustanovení
čl.1
Obnovená Herrmannova akademie je dobrovolným sdružením fyzických osob zajímajících se o kulturu a společenské dění a angažujících se v této oblasti podle svých schopností mimo jiné prostřednictvím institucí Obnovené Herrmannovy akademie (dále jen OHA), které jsou za tímto účelem zřizovány.{OHA je tvořena lidmi a je tu právě pro ně. Každý má možnost stát se řádným členem nebo příznivcem a zapojit se do činnosti OHA podle svých zájmů a schopností.}
čl.2
Sídlem OHA je až do odvolání Libušín 285, 41741 Krupka.
čl.3
Datem založení je 8. březen 2003.
II. Poslání a cíle
čl.4
Hlavním posláním OHA je:
a)
rozvíjet odkaz barona Antoina de Herrmanna, který je považován za myšlenkového předchůdce OHA, především studiem, rekonstrukcí a popularizací jeho díla a pořádáním veřejných přednášek,
b)
umožnit kulturní rozvoj a seberealizaci členů v rámci OHA účastí na akcích a publikací jejich příspěvků v Herrmannových listech,
c)
spolupracovat s organizacemi a spolky podobného zaměření,
d)
vytvářet ekonomickou základnu pro plnění svých cílů způsoby uvedenými v čl. 31,
e)
zvyšovat informovanost veřejnosti o aktivitách OHA, napomáhat rozvoji veřejného života a kultury prostřednictvím naučných, sportovních aj. společenských akcí,{Akce pro veřejnost nám umožňují seberealizaci, usnadňují propagaci OHA a jsou obecně prospěšnou činností, kterou může OHA be problémů vyvíjet.}
f)
podílet se na ochraně kulturního dědictví a přírody, zvláště pak na Teplicku a s přihlédnutím k hlemýžďům (viz čl. 30).
III. Členství
čl.5
Členství v OHA je dvoustupňové a podle toho jsou rozdělena práva a povinnosti. Nezbytným personálním základem OHA jsou řádní členové, ostatní osoby, sympatizující s OHA, mohou získat statut příznivců OHA.
čl.6
Řádné členství (dále jen členství) vzniká podáním přihlášky, zaplacením členského příspěvku na následující období a poplatku za průkaz člena. Nutnou podmínkou je účast alespoň na 2 akcích pořádaných OHA, minimální věk 18 let a splnění vstupního testu. O vzniku členství rozhoduje Výkonná rada, o jeho zániku pouze prezident se souhlasem Valného shromáždění. Do doby jeho zasedání může prezident členství pozastavit a zadržet členský průkaz.{Řádní členové mají jako jediní možnost rozhodovat, proto jsou na ně kladeny před vstupem vyšší nároky. Také jsou více chráněni prostřednictvím VS. }
čl.7
K právům a povinnostem řádného člena patří zejména:
a)
účast na zasedáních Valného shromáždění, hlasovací právo a právo přednést svůj návrh nebo se vyjádřit k návrhu projednávanému,
b)
právo odvolat se proti rozhodnutí všech orgánů OHA k Valnému shromáždění,
c)
účastnit se akcí pořádaných OHA,
d)
vyjadřovat své názory prostřednictvím Herrmannových listů, které také bezplatně obdrží,
e)
zastávat jakoukoli funkci v rámci OHA,{Dalším významným právem řádných členů je zastávat jakoukoli funkci v OHA. I tímto faktem je opodstatněna náročnost přijímání nováčků. Ustanovení o hlasovacím a volebním právu mají v prvé řadě zajistit přežití a funkčnost Akademie. Zásadní vliv na její činnost mohou mít pouze lidé, kteří prokázali svůj zájem a znalost problematiky, kteří Akademii pravděpodobně nerozloží.}
f)
dodržovat stanovy OHA a řádně plnit nařízení orgánů OHA, nejsou-li v rozporu s obecně platnými právními předpisy nebo stanovami OHA,
g)
včas platit poplatky stanovené Valným shromážděním,
h)
obdržet a řádně opatrovat členský průkaz,
i)
být s dostatečným předstihem informován o akcích pořádaných OHA.
čl.8
Členství zaniká:
a)
zánikem sdružení,
b)
doručením písemné rezignace na adresu OHA nebo její předáním do rukou prezidenta,
c)
nezaplacením správního poplatku ani po upozornění na tuto skutečnost (není-li stanoveno jinak, předpokládaná lhůta na doplacení je jeden měsíc),
d)
rozhodnutím Valného shromáždění pro závažné porušení stanov, neplnění povinností člena nebo poškození dobrého jména OHA,
e)
dvouletou neúčastí na akcích pořádaných OHA,{Nemá smysl prodlužovat členství mrtvým duším, které svůj přínos Akademii omezily na pravidelné platby příspěvků. Zbytečné by to bylo pro ně I pro Akademii. Členství nezaniká smrtí, ale z některého výše uvedeného důvodu.}
čl.9
Statut příznivce OHA lze získat vyplněním přihlášky a zaplacením registračního poplatku osobou starší 15 let. Přijímání a vylučování příznivců OHA je zcela v kompetenci Výkonné rady, která svá rozhodnutí musí na vyzvání náležitě zdůvodnit.{Příznivci mají z hlediska rozhodovacího procesu menší význam než řádní členové. To vyplývá I z jejich menší angažovanosti a “stupně prověření”. Proto je jejich agenda svěřena VR.}
čl.10
Zánik statutu příznivce OHA je totožný ustanoveními článku 8, s výjimkou odst.d/, kdy o zániku statutu rozhoduje Výkonná rada a k Valnému shromáždění je možné se odvolat jen ze závažných důvodů.{Ochrana příznivců je sice nižší, ale existuje. VR je ve svém rozhodování omezena teoretickou možností odvolání k VS. }
čl.11
Práva a povinnosti příznivce OHA:{Je žádoucí brát ohledy na představy příznivců o směřování OHA a zajímat se o jejich názory, přestože konečné rozhodnutí musí učinit řádní členové.}
a)
účastní se zasedání Valného shromáždění, má právo vyjádřit svůj názor k projednávané záležitosti, iniciovat projednání jiného tématu, nemá však hlasovací právo
b)
vůči rozhodnutím orgánů OHA se odvolává k Výkonné radě. Dále platí také ustanovení článku 7 odst. c, d, f, h, i. Členský průkaz, respektive Průkaz příznivce OHA, obdrží po registraci u tajemníka Výkonné rady.
čl.12
Čestného členství může dosáhnout osoba, která se výjimečným způsobem zasloužila o OHA. Čestný člen je osvobozen od všech poplatků stanovených orgány OHA, ostatní práva a povinnosti se nemění. Další osvobození a výjimky z povinností může povolit jedině Valné shromáždění na návrh Výkonné rady nebo alespoň pěti řádných členů.{VR je jejich zřizovatelem, ovšem VS může její aktivity následně zrušit, změnit rozhodnutí. }
čl.13
Členský příspěvek se platí při vstupu do sdružení, správní poplatek každý rok. Jejich výši stanoví Valné shromáždění.
IV. Orgány a organizační složky OHA
čl.14
Hlavními orgány OHA jsou:
a)
Valné shromáždění, Výkonná rada a Kárná komise.
b)
Dále se zřizují a Výkonné radě bezprostředně podléhají: Herrmannovy listy, Liga na ochranu plžů a Oddělení pro styk s veřejností.
V. Valné shromáždění
čl.15
Valné shromáždění je nejvyšším orgánem OHA a o vnitřních záležitostech rozhoduje s konečnou platností formou usnesení.
čl.16
K jeho právům a povinnostem patří rozhodování o:
a)
zániku OHA,
b)
sídle a symbolice sdružení,
c)
přijetí a změnách stanov,
d)
jednacím řádu, registračním řádu, volebním řádu, výši členských příspěvků, správních a jiných poplatků,
e)
vztazích mezi orgány a složkami OHA, jejich kompetenčním vymezení v poslední instanci.{Některé záležitosti vyřizuje VR jako zřizovatel, jako arbitr může působit i prezident. Vždy je ale možné odvolání k VS.}
f)
volí a odvolává členy Výkonné rady, rozhoduje o jejich počtu a přezkoumává jejich činnost a činnost Rady jako celku,
g)
schvaluje výroční zprávu o hospodaření OHA,
h)
schvaluje výroční zprávu o hospodaření OHA, rozpočet na další období,
i)
na návrh alespoň 3 řádných členů udílí vyznamenání a akademické tiulivy s platností v rámci OHA, čestné členství a čestné funkce (možno také in memoriam),
j)
v případě zániku OHA schvaluje majetkové vypořádání provedené hospodářem,
k)
spolupodílí se na ustavování představitelů orgánů a složek uvedených v čl.14 odst. b/.{Volí funkcionáře navržené VR. Pokud to není možné dostatečně rychle, může je schválit a jmenovat VR (VS je následně potvrzuje).}
čl.17
Valné shromáždění je složeno ze všech řádných členů a příznivců OHA. Zasedání zpravidla řídí prezident Výkonné rady, v jeho nepřítomnosti tajemník. Svého práva se však mohou vzdát ve prospěch zvoleného člena Shromáždění, tj. i příznivce. {Pokud příznivec je schopen řídit zasedání na dostatečné úrovni, je tato varianta i výhodnější. Nemá hlasovací právo, takže může jednat nestranně spíše než nezbytně angažovaný člen.}
čl.18
a)
Shromáždění zpravidla rozhoduje prostou většinou, v případě projednávání zániku OHA je potřeba 3/5 platných hlasů. K usnášení schopnosti Shromáždění je nutná účast 1/2 řádných členů a zástupce příznivců.{Dobře míněné ustanovení, ale ze strany příznivců zneužitelné. Možná blokace jednání. 3/5 platných hlasů = 3/5 všech oprávněných hlasujícíh (řádných členů).}
b)
Všichni funkcionáři OHA jsou ustavováni přímým tajným hlasováním, není-li stanoveno jinak.
c)
Úmysl kandidovat musí člen oznámit Výkonné radě nejpozději 20. den před zasedáním Shromáždění.
čl.19
Shromáždění svolává:
a)
Shromáždění svolává prezident, v případě jeho indispozice tajemník, alespoň jednou za rok. V průběhu roku může svolat i mimořádné zasedání, činí tak na návrh Výkonné rady nebo alespoň 5 řádných členů. Zasedání musí proběhnout do 1 měsíce od doručení tohoto podnětu. O termínu a místě konání informuje členy a příznivce OHA tajemník nejpozději 2 týdny před zasedáním. Ve stejné lhůtě musí být seznámeni s předpokládaným programem a kandidaturou jednotlivých členů, pokud bude toto Shromáždění zároveň volebním pro jakoukoli funkci.{Úprava toho, kdo a kdy svolává VS, má zamezit neshodám a průtahům. Účastníci mají právo být informováni o programu, termínu a místě konání zasedání nejpozději 2 týdny předem, aby se mohli připravit.}
b)
Zasedání jsou neveřejná, pokud Shromáždění při předchozím zasedání neodsouhlasí jeho veřejnost. O té může rozhodnout také Výkonná rada na návrh svého člena nebo alespoň 5 řádných členů. Tento svůj postup musí náležitě zdůvodnit na nejbližším zasedání Valného shromáždění. Také je povinna zajistit odpovídající prostory.
c)
Výjimky z ustanovení čl.18 c/ a čl. 19 a/ jsou podmíněny souhlasem Valného shromáždění.{Neveřejnost je vhodná z důvodu menšího počtu účastníků. VS může povolit výjimku, zvláště pokud se náhle uprázdnila funkce, kterou je třeba co nejdříve obsadit (není možné dodržet stanovené lhůty).}
čl.20
Ustanovení obsažená v článku 19 odst. b/ nevylučují účast zvláště pozvaných osob. Právo pozvat na zasedání má prezident Výkonné rady na její návrh nebo z podnětu 5 řádných členů. Pozvané osoby mají v tomto případě status příznivců OHA a disponují pouze hlasem poradním.
VI. Výkonná rada
čl.21
Výkonná rada je voleným výkonným orgánem OHA. Výsledkem její normotvorby jsou směrnice a rozhodnutí. K jejím právům a povinnostem patří:
a)
řídí a koordinuje činnost orgánů a institucí OHA v období mezi zasedáními Valného shromáždění
b)
zajišťuje plnění usnesení Valného shromáždění,
c)
připravuje podklady pro jeho zasedání,
d)
disponovat majetkem a finančními prostředky OHA za účelem plnění cílů OHA, z čehož se zodpovídá Valnému shromáždění nejpozději při schvalování výroční zprávy za uplynulé období (zpravidla jeden rok),
e)
připravovat rozpočet na další období,{V období mezi zasedáními VS má VR nejvyšší moc, řídí činnost OHA podle usnesení VS. K tomu má k dispozici prostředky OHA. Ze své činnosti a hospodaření se zodpovídá VS, kterému také zpravidla podává návrhy usnesení.}
f)
podílí se na ustavování představitelů orgánů uvedených v článku 14 odst. b/, je odvolací instancí vůči jejich rozhodnutím,
g)
rozhoduje o přijímání nových členů a příznivců, vyřizuje agendu s tím spojenou.
h)
koordinovat činnost orgánů uvedených v článku 14 odst. b/ ve smyslu instrukcí jejich vedoucím a schvalování koncepcí činnosti. Za tímto účelem si jednotlivé vedoucí předvolává a ti jsou povinni se dostavit. Alespoň čtyřikrát do roka svolává jejich společnou schůzi,
i)
/ rozhodovat o vzniku a zániku těchto orgánů{Koordinuje činnost orgánů, jichž je zřizovatelem.}
čl.22
Výkonná rada je složena z prezidenta, tajemníka, hospodáře a případně dalších členů, jejichž počet stanoví Valné shromáždění s ohledem na velikost členské základny (počet musí být vždy lichý.) {Zástupce příznivců se sice zůčastňuje jednání a v některých případech i hlasuje, ale není přímo členem Rady. V případě rovnosti hlasů rozhoduje prezident. }
čl.23
a)
Funkční období Rady může být kdykoli ukončeno vyslovením nedůvěry a zvolením nové rady Shromážděním, případně podáním demise, nejdéle však po 5 letech.
b)
Výkon funkce je možno bezprostředně opakovat pouze dvakrát a toto ustanovení se vztahuje i na případy předčasného ukončení mandátu člena Rady nebo Rady jako celku (každé započaté funkční období se počítá jako dokončené).
c)
Hlasování o důvěře či nedůvěře může iniciovat Rada svým většinou schváleným návrhem nebo 5 řádných členů. {Rada končí svou činnost vyslovením nedůvěry ze strany VS nebo podáním demise. Nejpozději po 5 letech musí proběhnout nové volby. Možnost bezprostředního omezení výkonu funkce je omezená.}
čl.24
Prezident je samostatným statutárním orgánem OHA, který je volen Valným shromážděním na dobu neurčitou. Jeho funkční období končí až zvolením nového prezidenta. Odvolán musí být odděleně od Rady, samostatným hlasováním. Podmínky pro zahájení odvolacího řízení jsou shodné s podmínkami pro Výkonnou radu. {Prezident je samostatným orgánem, v zájmu stability OHA je volen na dobu neurčitou. Podmínky odvolání se ovšem neliší od VR.}Jeho práva a povinnosti:
a)
zastupuje OHA vůči třetím osobám, zejména při jednáních se státními orgány a orgány samosprávy
b)
podepisuje smlouvy jménem OHA, interní předpisy a změny stanov OHA
c)
svolává řádná i mimořádná zasedání Valného shromáždění
d)
na návrh Výkonné rady a se souhlasem Valného shromáždění jmenuje a odvolává představitele orgánů uvedených v článku 14 odst.b/{Zastupuje OHA navenek, podepisuje dokumenty, svolává VS, jmenuje funkcionáře orgánů podřízených VR.}
e)
řídí zasedání Valného shromáždění a Výkonné rady, z titulu své funkce se může účastnit zasedání všech dalších orgánů OHA s právem poradního hlasu, včetně Kárné komise (není-li na projednávaném případu osobně zainteresován),
f)
řeší a rozhoduje případné spory mezi orgány OHA, nejsou-li postoupeny přímo Valnému shromáždění,
g)
má právo vyjádřit nesouhlas s usneseními Shromáždění, ale nemůže je vetovat
h)
nesouhlasí-li s usnesením Výkonné rady, může nařídit opakované projednání věci, ovšem pouze jednou (pokud to není možné ihned, může do doby další schůze Rady platnost usnesení pozastavit).{Může se účastnit jednání všech složek OHA, v některých případech je arbitrem. Má právo suspenzivního veta vůči VR.}
čl.25
Tajemník je zástupcem prezidenta a jednatelem OHA. V případě dlouhodobé prezidentovy indispozice přebírá všechna jeho práva a je povinen bez zbytečných odkladů zajistit volbu nového prezidenta. Z titulu své funkce má tato práva a povinnosti:
a)
zodpovídá se Valnému shromáždění z činnosti Výkonné rady
b)
má právo podepisovat smlouvy a jednat jménem OHA s třetími osobami a zastupuje ji i při jednání se státními orgány nebo orgány samosprávy
c)
je členem Oddělení pro styk s veřejností, může být i jeho vedoucím
d)
zajišťuje pořádání akcí OHA, nepověří-li tím Výkonná rada někoho jiného,
e)
může se účastnit jednání všech organizačních složek OHA s právem poradního hlasu (s výjimkou uvedenou v čl. 24 e/),
f)
zajišťuje registraci nových členů a příznivců, není-li k tomuto účelu zřízen jiný orgán {Má povinnost být zdravý, zajišťuje většinu agendy VR, pořádání akcí, registraci členů a příznivců, zprávy o činnosti VR. Může zastupovat OHA navenek, účastnit se jednání všech složek.}
čl.26
Hospodář:
a)
je osobně odpovědný za hospodaření OHA,
b)
jednou za rok zpracovává výroční zprávu a předkládá ji k projednání Valnému shromáždění,
c)
ručí za stav financí v pokladně, zodpovídá za evidenci majetku OHA, jeho stav, řádné využívání a pravidelnou inventarizaci,
d)
předkládá Výkonné radě návrh rozpočtu na další období,
e)
hledá nové zdroje příjmů pro financování činnosti OHA.
VII. Kárná komise
čl.27
a)
Kárnou komisi zřizuje Valné shromáždění ad hoc, jestliže o to požádá alespoň 5 řádných členů. Je vyšetřovacím orgánem Shromáždění, má právo překontrolovat činnost všech funkcionářů OHA včetně prezidenta a zjistí-li u někoho pochybení, porušení obecně platných předpisů nebo stanov OHA, může navrhnout jeho odvolání z funkce, případně další potrestání, o němž rozhoduje Valné shromáždění. Způsobil-li někdo při výkonu funkce škodu na majetku OHA, je povinen ji bezodkladně uhradit. Za závažné provinění může být také vyloučen, a to i bez možnosti opětovného vstupu do sdružení.{KK je vyšetřovacím orgánem OHA, který se zřizuje jednorázově k prověření činnosti kteréhokoliv funkcionáře. Navrhuje sankce, o kterých pak rozhoduje VS.}
b)
Členem Kárné komise nemůže být osoba, jejíž případ je projednáván. S výjimkou předvolání za účelem podání vysvětlení není ani přítomna jednání Komise. Totéž platí pro osoby na případu jinak zainteresované. Na případnou podjatost členů Komise je nutno brát ohled již při jejím sestavování. O následné stížnosti rozhodne Valné shromáždění při nejbližším zasedání. Takto podaná stížnost není důvodem pro přerušení jednání Komise {Projednávaná osoba se až na výjimky neúčastní jednání KK, není tedy ani jejím členem. Stížnosti na podjatost prošetřuje VS, ovšem KK pracuje dál.}
VIII. Herrmannovy listy
čl.28
Herrmannovy listy jsou tiskovým orgánem OHA, který zřizuje Výkonná rada. Slouží jako interní informační tiskovina i jako propagační materiál pro veřejnost. Šéfredaktor:
a)
má právo účastnit se jednání Výkonné rady, ovšem z titulu funkce není přímo jejím členem a disponuje pouze hlasem poradním,
b)
ručí za obsah i gramatickou správnost jednotlivých článků
c)
zodpovídá za kvalitu tisku a včasnou distribuci Listů
d)
při větším zájmu přispěvatelů vybírá články, které budou otištěny
e)
bez dohody s autorem nemá právo články obsahově upravovat, zkracovat ap.
f)
pravidelně se účastní jednání Oddělení pro styk s veřejností a úzce s ním spolupracuje, případně je jeho členem
IX. Oddělení pro styk s veřejností
čl.29
Oddělení pro styk s veřejností je zřizováno pro koordinaci propagační činnosti OHA. Zajišťuje informování veřejnosti o OHA a akcích, které pořádá (od produkce propagačních materiálů po jejich distribuci). Také zodpovídá za tisk populárně naučných publikací vydávaných OHA. Dále se na něj vztahuje ustanovení čl. 28 a/.
X. Liga na ochranu plžů
čl.30
Liga na ochranu plžů z pověření Výkonné rady i z vlastní iniciativy vykonává tyto činnosti, za něž je odpovědný její předseda:{Zabývá se hlemýždi, jejich propagací a ochranou. Zajišťuje nebo se podílí na akcích pro veřejnost s hlemýždí tematikou. V rámci oboru jedná i s jinými institucemi.}
a)
pořádá hlemýždí závody a hlempiády, kde zajišťuje také zdravotnický dozor,
b)
pořádá výzkumy a propagační akce seznamující veřejnost s životem těchto ušlechtilých zvířat a jejich funkcí v přírodě
c)
zabývá se ochranou přírody
d)
podílí se na výstavbě hlemýždích stezek a naučných stezek v rozsahu stanoveném Výkonnou radou a po dohodě s vedoucím OPSV
e)
organizuje akce na podporu hlemýždích farem, proti sběru hlemýžďů a nehumánním podmínkám v tzv. sběrnách,
f)
potvrzuje rodokmeny jednotlivým závodníkům, o čemž také bezodkladně informuje Výkonnou radu,
g)
předseda Ligy má právo samostatně jednat s jinými organizacemi podobného zaměření, se státními orgány a orgány samosprávy v rámci působnosti Ligy po schválení prezidentem, také má právo účastnit se jednání Výkonné rady, není-li přímo jejím členem
XI. Finanční prostředky a majetek OHA
čl.31
Finanční prostředky OHA jsou tvořeny především:
a)
členskými příspěvky a správními poplatky
b)
sponzorskými dary a odkazy
c)
dotacemi
d)
vlastní hospodářskou činností
e)
dalšími zdroji
čl.32
Finanční prostředky jsou soustředěny:
a)
v pokladně, za jejíž stav a dokumentaci odpovídá hospodář
b)
na účtě, přičemž podpisové právo má prezident, tajemník a hospodář a k provedení finanční transakce je zapotřebí podpisu 2 osob a razítko OHA
čl.33
---
XII. Závěrečná ustanovení
čl.34
V případě zániku OHA podle ustanovení §12 zákona č. 83/1990 Sb. Majetkové vypořádání provede hospodář OHA, případně zvolený likvidátor a získané prostředky budou použity ve prospěch vybrané nadace nebo památky. {Zánik možný usnesením VS schváleným 3/5 všech řádných členů nebo pravomocným rozhodnutím MV ČR pro nedovolenou, nezákonnou činnost.}
čl.35
Tato ustanovení jsou závazná pro všechny řádné členy i příznivce OHA a nabývají účinnosti dnem registrace sdružení u Ministerstva vnitra ČR.
čl.36
Změny stanov nabývají účinnosti dnem jejich akceptace Ministerstvem vnitra ČR.