Messer (*? +?)

stál modelem pro znak vozu břitva

břitva

Antoine de Herrmann (*1840 +1920) a Ferdinand Porsche (*1875 +1951) jsou bezesporu legendární automobiloví konstruktéři přelomu 19. a 20. století. Porche je otcem zřejmě nejznámějšího vozu na světě VolksWagen brouk, zatímco Herrmann je autorem vozu břitva. Břitva patřila ve své době k nejnebezpečnějším autům vůbec a to především kvůli rychlostem kterých dosahovala a také bohužel nestabilitě v zatáčkách. K seznámení obou mužů došlo díky hraběti Kolowratovi, který oba pány sponzoroval. Porsche po hraběti dokonce pojmenoval jeden z vozů "Sascha". Setkání se uskutečnilo po první světové válce, když Herrmann naláhal na úřady z důvodu vzniku Česko-Francouzska popř. Francozsko-Česka.

U schůzky se nachomýtl i mladý "Ferry" Porsche (syn). Řeč se mimo jiné stočila na hlemýždí závody v Krupce v roce 1892, ne až tak kvůli hlemýžďům, ale spíše kvůli rozmanitosti vozů, které se závody sjely. Ferryho hlemýždi zaujali až poté, když se "náhodou" na kapotě nového vozu při projížďce objevil hlemýžď. Jednalo se samozřejmě o jednoho z Herrmannových hlemýžďů, předchůdce z rodu von Schenckendorfů. Herrmannův vůz břitva měl totiž v přední části na kapotě model hlemýžďě narozdíl od porcheho automobilu,který tam neměl nic. Herrmann tak chtěl svého a to mu nemohl upřít známějšího kolegu, alespoň v automobilovám průmyslu, pozlobit a připomenout, že i jeho břitva má něco do sebe.

Tento okamžik se Ferrymu vryl do paměti a proto když měl v roce 1952 pro amerického importéra vozů Porsche vytvořit znak neváhal a použil do středu loga koně. Zřejmě protože mu hlemýžď nepřipadal dost rychlý. Kůň zřejmě splňoval nejen představy rychlosti, volnosti, ale je i zároveň součástí znaku města Stuttgartu, kde se soustředila výroba vozů porche. Až do roku 1990 byl předsedou dozorčí rady firmy Porsche a po své resignaci pokračoval jako čestný předseda až do roku 1998 kdy ve svých 89 letech zemřel.

http://oha.wz.cz

© OHA