Balóny a Herrmann

Antoine de Herrmann nikdy neprojevil snahu sám vzlétnout. Ač sám velký cestovatel, do vzduchu ho to příliš netáhlo. Pravděpodbným důvodem byl „let“ z roku 1849. To byl totiž posazen do stroje sira George Cayleyho, aby jaka první člověk vzlétl. Dokumenty sice uvádí, že vzlétnout měl desetiletý chlapec, což ovšem není pravda. Skutečnost je taková, že sir Cayley se dohodl s jedním ze svých pomocníků, že vzlétne jeho 10-ti letý syn. Syn ovšem nejevil žádné známky nadšení, naštěstí díky známosti s herrmannovým otcem, došlo k dohodě, že vzlétne malý Antoine. Jelikož se však nechtěl shodit před svým šéfem, musel Herrmann vystupovat pod cizím jménem. Naštěstí neměl nikdy problémy s cizími jazyky a také věk obou chlapců se takřka shodoval. Při Herrmannově vyspělosti a schopnosti popsat pravý stav věci, je s podivem, že nebyl vybrán přímo, jako omluva může sloužit pouze to, že musel přicestovat.

balony

Let sice neskončil katastrofou, ale poskoky kluzáku zřejmě natolik otřásly herrmannovým sebevědomým, že již nikdy do létacích strojů nenasedl. Možná proto se balóny jako takovými příliš nezabýval. Změnu přinesl rok 1874, kdy v Praze 5 vystopil Francouz Théodore Sivel, který zde předvedl 5 vzájemně spojených balónů s názvy Evropa, Afrika, Amerika, Asie a Austrálie. (Sivel zahynul společně s Jospehem Crocé-Spinellim, při pokusu o výškový rekord v Paříži 15. dubna 1875, přežil pouze Gaston Tissandier.) Balonová show ho zlákala k pokusům sestrojit řiditelný balon. Jelikož však ale neměl v úmyslu sám v něm létat, rozhodl se sestrojit, pouze model balonu, který bude tažen holuby. S podobným nápadem jako Herrmann přišel už v roce 1801 Jakob Kaiserer, který se rozhodl zapřáhnout do práce některé živočichy. Jeho spis se zabývá vědeckým výzkumem orlího letu, pečlivým výcvikem budoucích tahounů, dále druhem krmení a způsobem prostého návyku na zápřež a dokonce i náležitostmi kočírování ve vzduchu. Také se zabývá organizací vzdušné dopravy a poštovní služby. Věnuje se i ubytování orlů, pro něž vymyslel orlírny - obdobu koníren. Tento smělý plán však nebyl nikdy plně realizován.

Herrmann se podobným plánem letecké dopravy také zaobíral. A nejen to! Dokonce založil první leteckou soukromou dopravní společnost Holub & Syn. Tato společnost byla natolik soukromá, že ji využíval jen on sám. V čem spočívala genialita jeho nápadu? Byla to miniaturizace. Narozdíl od Jakoba Kaiserera nelétal s normálními balony, ale použil jejich modely. Je nejisté, zda by orli vyvynuli dostatečnou sílu na překonání protivětru u normálního balónu s lidskou posádkou. Ovšem malý balon s nosností s nízkou nosností odneslo hravě několik holubů. Není známo, jak daleko bylo možno pomocí balonu s holubím pohonem dovážet určené předměty, ale víme, že nejdelší doba letu byla okolo 2 hodin. Zlý jazykové tvrdí, že nejčastějším dopravovaným materiálem byl půllitr piva od hostinského Jeronýma.

http://oha.wz.cz

© OHA